opgelet: deze website volledig bezichtigen

kan enkel met de Adobe Flash Player

Medische Tatoeage

Medisch tatoeeren of dermatografie is een vorm van tatoeeren waarbij de naalden, de techniek en de gebruikte pigmenten (kleurstoffen) verschillen van de klassieke tatoeage.

Er worden uiterst fijne, steriele wegwerpnaalden gebruikt.

De pigmenten zijn dermatologisch en bacteriologisch getest, bevatten geen zware metalen en geen schadelijke stoffen. In tegenstelling tot een klassieke tatoeage is de medische tatoeage niet blijvend en vervaagt ze langzaam aan. Indien gewenst kan ze, op verloop van tijd, altijd worden bijgekleurd.

Medisch tatoeeren of dermatografie wordt ook gebruikt bij het inkleuren van littekens, camouflage van wijnvlekken (naevus flammeus) en het inkleuren van pigmentloze huid (vitiligo).

Voorbereiding:

Best geen alcohol 24u voor het plaatsen van de tatoeage (alcohol maakt het bloed dunner en de pigmenten gaan zich minder goed hechten)

Indien u pijnstillers neemt liever geen medicatie waarin bloedverdunners zitten: zoals Sedergine, Asperine, Aspegic, Perdolan...

Bloedverdunners als Marcoumar, Syntron,... neemt u verder.

Gebruik de dag van de tatoeage geen bodylotion.

Breng 1 uur voor de behandeling Emla creme aan, dek de plaats af met het bijhorend plastiek verband (Emla creme is verkrijgbaar in apotheek met medisch voorschrift)

Indien mogelijk draagt u voor deze behandeling een oudere BH (eventueel bloed en de wondhelende creme kunnen moeilijk te verwijderen vlekken geven).

Behandeling

Wij overlopen en bespreken met u de mogelijkheden, verwachtingen en het verloop van de tatoeage.

Bij een unilaterale borstreconstructie kan om een mooier resultaat te bekomen ook de tweede borst ingekleurd worden.

De behandeling duurt 1 tot 2 uur en wordt na 6 maand herhaald, dit om een optimale kleur te verkrijgen.

De huid wordt gereinigd.

Het tepelhof wordt getekend, de grootte en vorm worden overgenomen van de andere borst. Bij een bilaterale (tweezijdige) borstreconstructie wordt de vorm en de grootte samen met u bepaald.

Daarna wordt de kleur van het pigment gekozen. Meestal worden verschillende kleuren gemengd om de kleur van het andere tepelhof zo goed mogelijk te benaderen. Bij een bilaterale borstreconstructie kan u samen met ons de kleur bepalen rekening houdend met haartype en huidskleur.

De huid wordt ontsmet en de plaats van de tatoeage wordt gecontroleerd op pijnprikkels. Indien u de pijn niet aanvaardbaar vindt kan er een plaatselijke verdoving gegeven worden. Tijdens de tatoeage wordt er steriel gewerkt, dit om de kans op infecties te minimaliseren. Gedurende de volledige behandeling gaan we rekenig houden met u wensen en verwachtingen.

Na de tatoeage wordt de wonde gereinigd en ontsmet. Er wordt een wondhelende zalf, een vetverband en een bedekkend verband aangebracht. Gelieve ons te verwittigen indien u allergisch bent voor kleefmateriaal.

Nazorg

U kan last hebben van plaatselijke gevoeligheid, zwelling, tinteling, roodheid en pijn (bij pijn kan u best Dafalgan nemen, geen pijnstillers nemen zoals vermeld bij voorbereiding).

Indien het verband bevuild is mag u het vervangen, het vetverband laat u zitten.

Na 3 dagen mag het verband, ook het vetverband verwijderd worden. Als het verband in de wonde kleeft moet u het bevochtigen tot het los komt.

Door de tatoeage is de huid lichtjes beschadigd (schaafwonde). De korstjes niet verwijderen, daardoor ontstaat er meer kans op infectie en kan een deel van het ingebrachte pigment verwijderd worden.

Vanaf nu 2 maal per dag Cicalfate aanbrengen.

Het duurt ongeveer een 10 tal dagen voor de huid vervangen wordt door een nieuwe (dunne) huid.

Zolang de huid niet volledig hersteld is mag deze niet gereinigd worden met zeep, afdrogen door deppen niet wrijven.

Tot het volledig herstel van de huid raden we u aan geen gebruik te maken van sauna, whirlpool, jacuzzi, niet zwemmen, niet zonnebaden en geen zonnebank (de pigmenten zijn gevoelig voor UV stralen).

Bij complicaties of problemen zoals infecties, bloedingen en allergische reacties kan u steeds contact met ons opnemen.

Bij vragen of opmerkingen aarzel niet om ons te contacteren.

GSM:0479/377800

info@drpeterceulemans.be